Faceboook,
hoe lang nog?

Faceboook,
hoe lang nog?

Ik vraag iemand in de kroeg niet meer naar zijn telefoonnummer, dat is zó 2011. Ik vraag natuurlijk gewoon wat zijn facebook is, zoek hem ook ter plekke op en binnen no-time zijn we echte (Facebook) vrienden.

Deze week werd ik overspoeld door artikelen over Facebook; berichten over cijfers, ontwikkelingen en privacytoezicht.

Inmiddels is Facebook in Nederland groter dan Hyves ooit is geweest. Het unieke aantal bezoekers is gestegen tot boven de negen miljoen en is nog steeds groeiende.
Blijkbaar geeft Facebook ons iets. Zelfs de laggards in onze maatschappij maken voorzichtig en langzaam een eigen pagina aan. Maar wat is de kik dan die Facebook geeft? Om niet alles en iedereen over een kam te scheren: niet iedereen ervaart een kik bij het bekijken en lezen van Facebook berichten. Maar eerlijk toegegeven: bij mij gebeurt er toch iets als ik bovenaan in de welbekende blauwe balk een rood vierkant blokje zie staan. Ik word nieuwsgierig en kan niet wachten tot ik snel even kan spieken wat iemand met mij wilt delen.

Gelukkig ben ik geen uitzondering. De meeste mensen ervaren het als een positieve, sociale ervaring wanneer ze binnen een paar uur contact hebben gehad met een willekeurig aantal ‘vrienden’.
Daarnaast dient Facebook als ons persoonlijke podium. We kunnen hier laten zien hoe leuk ons leven is en welke activiteiten daarvoor als bewijs dienen. Een uitgebreid en interessant stuk hierover staat onder de volgende link .

Wereldwijd heeft Facebook meer dan 950 miljoen profielen (waarvan zo’n 45,8 miljoen vals zijn) en daar zijn alle commerciële bedrijven maar al te goed van op de hoogte. Gelukkig kunnen we als gebruiker nog steeds kiezen welke merken en bedrijven we ‘leuk’ vinden en waar we dus over willen worden geïnformeerd. Maar het liefst ontvangen bedrijven alle persoonlijke informatie die op onze profielen is te vinden zodat ze ons ‘op maat gemaakte’ aanbiedingen kunnen voorleggen.

Facebook claimt dat ze privacy erg belangrijk vinden (nog niet lang geleden moest ik zelf een speurtocht doen naar een privacy-instelling waarbij ik kon uitvinken dat Facebook mijn foto’s mocht gebruiken voor diverse reclame-uitingen) en gelukkig staan ze de komende twintig jaar onder toezicht . Maar wat als er boven iedere winkel en restaurant een camera hangt die jou herkent – door direct de Facebook database af te zoeken – en je zo ter plekke aanbiedingen doet? Hiervoor moet je vooraf toestemming hebben gegeven maar laat je al die aanbiedingen, die je week in week uit kunt ontvangen, liggen? Weegt privacy op tegen acties en kortingen die we kunnen ontvangen? lees hier . Het is een slimme manier om toch toegang te krijgen tot mijn profiel en mij na het bezoek aan de winkel / het restaurant nog eens te kunnen benaderen (indien dat tenminste mag volgens de zogenaamde strenge privacy-regels).

Ik gebruik Facebook omdat ik het leuk vind het wel en wee van anderen te volgen en af en toe plaats ik zelf ook eens een foto of een (ongelooflijk interessant) bericht. Soms geeft het platform me een sociale boost maar ik benbenieuwd hoe lang het leuk blijft. Is Facebook nog steeds leuk als er een camera boven elke winkel hangt (de welbekende angst van de burger: Big Brother is watching you)? Als de commerciële maatschappij het vriendschappelijke platform heeft overgenomen en ze alom geld uit mijn broekzak (natuurlijk wel een mooie merkjeans die ik met flinke korting heb kunnen scoren) proberen te kloppen? Ik werk in de reclame en vind het spel vanaf die zijde erg leuk, maar in mijn vrije tijd ben ik ook gewoon burger.
Ik ben geen innovator dus ik zal me niet direct laten meeslepen in dit nieuwe fenomeen (als dit nieuwe idee er al komt natuurlijk) maar af en toe wel een early adapter en anders behoor ik zeker tot de early majority. Ik zwicht dus voor al die kortingen die mijn leven goedkoper zullen maken en waardoor ik veel meer van die mooie merkjeans kan kopen (en schoenen en tassen en ik vaker naar de kroeg kan om nieuwe Facebook-vrienden te maken). Maar blijft Facebook leuk? Of wordt het te groot en te machtig (zoiets als Google) en melden we ons tegen die tijd aan bij een nieuw social media platform dat dan nog kleinschalig, vriendschappelijk en onschuldig lijkt?

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *