Het nieuwe winkelen

Het nieuwe winkelen

Praktisch tien weken verder en de eerste periode van dit nieuwe jaar zit er alweer bijna op. Nog een tentamen te gaan en een pitch waarbij we ONGELOOFLIJK gaan knallen!!! Ik ben weer een stuk of 1000 marketing- en communicatie termen rijker en dat maakt me op een vreemde manier best blij.

Naast gewone lesstof heb ik me verdiept in een onderwerp om op af te studeren: het nieuwe winkelen. Dit afstudeeronderwerp moet nog goedgekeurd worden maar nu ik er mee bezig ben zie ik het opeens overal opduiken. De kruisbestuiving van offline naar online winkelen – en omgekeerd – heb ik alleen afgelopen week al een paar keer voorbij zien komen. In een folder van een online boekenwinkel stond naast elk boek een qr-code; even scannen en bestellen maar! En omgekeerd heeft KLM nu online de actie om bij hun shop binnen te stappen en je ideale reis er samen te stellen. Echter is deze shop dus online:

Ik word erg blij van dit soort dingen. Hoe kun je online consumenten toch welkom laten voelen? Dit lijkt mij geweldige marketingcommunicatie (pas geleerd: het positief beïnvloeden van de kennis, houding en gedrag van consumenten ten opzichte van een merk en/of product)!

Maar afgezien van deze twee voorbeelden van het nieuwe winkelen (offline wordt je verwezen naar online en online wil KLM je een offline moment laten beleven) is het een feit dat winkels, met name kleine winkels, meer en meer over de kop gaan.
Online warenhuizen nemen het gemak van winkelen over; ze hebben geen kosten aan een pand, geen kosten aan personeel op de vloer en kunnen dus veel goedkoper bestaan. Ook het bestellen en retourneren online wordt steeds makkelijker en sneller. Wat let de drukke Nederlander dus nog om ‘s avonds tijdens een kort moment van rust op de bank heerlijk online te winkelen? Geen lange rijen voor de pashokjes op zaterdag (omdat dat doorgaans de enige dag is dat men vrij is), geen kwartier wachten om af te rekenen bij de kassa. Ik zeg: ideaal!

Maar ja, daar tegenover vind ik het ook wel erg gezellig om eens een dagje met een vriendin te gaan winkelen. Hoe moet dat als over dertig jaar de winkel zoals we die nu kennen misschien niet meer bestaat? Wat gaan wij meiden dan doen als vrijetijdsbesteding?! Op high-tea bij elkaar terwijl we kleding passen voor een spiegel waar we direct bestellingen kunnen plaatsen? Hmmm….dat is toch een hele andere beleving dan nu een dagje winkelen in Maastricht, Groningen, Amsterdam of waar dan ook.

Ik ben benieuwd hoe het nieuwe winkelen zich daadwerkelijk gaat ontwikkelen. Op dit moment is er duidelijk een omslag gaande, denk bijvoorbeeld aan De 9 Straatjes ( http://www.9straatjesonline.com/ ). Negen straten die 24 uur per dag open zijn door middel van qr-codes op de etalages. Je kunt dan, terwijl je voor de etalage van een van de winkels staat, direct een van de producten bestellen.

Shit, nu ik zelf even op de site kijk, zie ik meteen een leuke trui…

Hoe dan ook, ik ben erg nieuwsgierig hoe ons winkelbeeld er over dertig jaar uitziet ennnnn of ik inderdaad op dit onderwerp ga afstuderen!

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *