De perfecte Facebookpost

De perfecte Facebookpost

Hoewel Facebook voorzichtig aan wordt ingehaald door Instagram, is het toch nog steeds het grootste social media platform op dit moment.

Ik ben zelf groot fan van alle digitale, kosteloze marketingtools en dus ook van Facebook. Daarnaast is het ook nog eens geweldig leuk om er mooie content voor te mogen maken!

Maar hoe creëer je nu eigenlijk die perfecte Facebookpost? Hier wat handige richtlijnen:

Zo wordt je Facebookpost visueel perfect

Nog niet lang geleden waren het de afbeeldingen die zorgden voor een enorm hoge engagement op Facebook. Inmiddels is dat vervangen door video. Nog steeds is een afbeelding onmisbaar, maar een video wekt meer emotie, je bouwt er sneller een relatie mee op en werkt dus beter.
Let op! Als je een video plaatst geldt; hoe korter de video, hoe beter deze scoort.

Zorg er verder voor dat de afbeelding of video in één oogopslag duidelijk is:  gebruik rust in het beeld. Neem een lichte achtergrond en laat het onderwerp waar het om draait eruit springen. Wil je extra opvallen? Plaats een afbeelding eens op zijn kop, wedden dat je de aandacht trekt?

Zet daarnaast een korte kreet in de afbeelding. Mensen bekijken vooral de afbeeldingen op Facebook, als je hier je belangrijkste boodschap in plaatst weet je zeker dat je je volgers bereikt.

 

Voorbeeld

Dirx L'Oréal Facebook post

Een rustige achtergrond, met primair de focus op ‘nieuw!’ en secundair op de tekst bovenin de post.

Afmetingen

Facebook wil de afmetingen van coverfoto’s en profielfoto’s nog wel eens veranderen. Dit zijn de meest recente:

Afmetingen perfecte Facebook post

 

Handige theorie voor het maken van de perfecte post

Frequentie: post zo’n vijf tot tien berichten per week. Uit onderzoek is gebleken dat minder dan twee posts per week leidt tot te weinig engagement en bij meer dan twee berichten per dag voelen mensen zich juist overspoeld door informatie.

Houd je posts positief: dit inspireert je fans en maakt ze blij, hierdoor zullen ze de post veel sneller delen.

Maak het smartphone-vriendelijk: 80 tot 85% van je fans zullen je post bekijken op hun telefoon. Zorg dat je geen drukke en ingewikkelde video’s of afbeeldingen gebruikt omdat ze snel voorbij scrollen en in één oogopslag moeten zien om welke boodschap het draait.

Bouw relaties op: een post zelf is niet persé hetgeen wat aandacht trekt. Vaak zijn dit ook de reacties erop. Reageer zelf dan ook op die reacties en werk zo aan je relaties.

Post op het juiste tijdstip: likes pieken rond acht uur ’s avonds en shares rond zes uur ’s avonds. Posts die worden gedeeld in het weekend halen in verhouding een hogere like-percentage en posts die je plaatst op woensdag, donderdag en vrijdag ontvangen de minste likes ten opzichte van andere dagen. Dat is toch best leuke informatie?!

Link it: zorg dat je post ergens naar toe linkt. Berichten die ergens naar toe linken hebben namelijk twee keer zoveel clicks als posts die bestaan uit enkel een foto en platte tekst.

Gebruik niet meer dan 40 karakters: zorg dat het bericht dat je bij je post plaatst niet langer is dan 40 karakters. Hoe korter het bericht, hoe hoger de likes zo is gebleken uit onderzoek van BlitzLocal. Naast deze 40 karakters heb je natuurlijk ook nog een titel en meta-discription wanneer je een link in de post plaatst. Al met al dus toch nog best wat vrijheid om copy te plaatsen.

Zorg dat er een strategie achter je post zit: posts zijn succesvoller als er een verhaal en strategie achter zit. Als er is nagedacht over de doelgroep en haar interesses, slaan posts over het algemeen ook bij hen aan.

Maak het nieuwswaardig: de leukere posts zijn toch die inhaken op het nieuws. Neem bijvoorbeeld deze geniale van Achmea die ze hebben gepost afgelopen Koningsdag:

Achmea Facebook post

 

 

Bronnen: Dutchcowboys Communicatie Online

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *