Instagram marketing

Instagram marketing

Instagram vandaag de dag

Per maand heeft Instagram momenteel 300 miljoen gebruikers. In 2011, het begin van Instagram, was dit slechts een miljoen. Waar de populariteit van Facebook onder jongeren licht afneemt, neemt dat bij Instagram juist toe. De verwachting is dat de totale groei gebruikers in 2015 en 2016 nog eens met vijf miljoen zal toenemen.

Instagram in Nederland

De helft van de Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 t/m 19 jaar heeft een Instagramaccount. 722.000 Nederlanders loggen dagelijks in op Instagram, dat is een stijging van 35% ten opzichte van 2014. Ook bedrijven zien alsmaar meer de voordelen van Instagram in en verzamelen razendsnel een groot aantal volgers door het delen van (relevant) beeld- en videomateriaal.

Waarom Instagram marketing?

Instagram wordt vooral ingezet als brandinginstrument. Hiermee wordt merkbekendheid gecreëerd en merkvoorkeur. Belangrijk is overigens om in je achterhoofd te houden dat je op instagram posts niet direct kunt linken. Je kunt alleen in je bio een link aanmaken naar je website. Je kunt de ROI dus lastig meten.

Uit een studie van Olapic is gebleken dat het inzetten van Instagram-fotogalerieën leidt tot een toename van 5% in overall conversie.

Welke posts werken het best?

Net als andere social media platforms maakt Instagram gebruik van hashtags. Hierbij de 20 meest populaire op Instagram:

#love
#instagood
#me
#tbt
#cute
#photooftheday
#instamood
#iphonesia
#picoftheday
#igers
#girl
#tweegram
#beautiful
#instadaily
#summer
#instagramhub
#follow
#iphoneonly
#igdaily
#bestoftheday

Ook van de filter-populariteit is er een top 10:

1.Normal
2.Earlybird
3.X-Proll
4.Hefe
5.Rise
6.Valencia
7.Amaro
8.Brannan
9.Lomo-fi
10.Hudson

En dan de foto zelf nog natuurlijk! Meerdere foto’s gecombineerd in één afbeelding blijkt het best te werken.

De afbeelding hieronder komt van Quicksprout en de Instagram-gebruiker die deze heeft gepost ontving al snel 75 likes en vijf reacties. Afbeeldingen als deze ontvangen makkelijk 19,4% meer likes en 22,4% meer reacties.

Perfecte Instagram foto

Op welke tijdstip werkt een post het best?

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat een post het best geplaatst kan om 17.00 uur en 23.00 uur op een woensdag. Dit is dus geen garantie dat het ook zo werkt in Nederland.

Vijf uur zou een goede tijdstip zijn omdat er dan minder mensen foto’s plaatsen en mensen daardoor eerder geneigd zijn een afbeelding te liken.

De beste dag om je Instagram-post te plaatsen is dus woensdag, gevolgd door donderdag en dinsdag.

Drie grote merken op Instagram

Er zijn inmiddels veel merken actief op Instagram. Hier de top drie met de meeste volgers:

Victoria’s secret: 19.1 miljoen volgers

Victoriassecret-3Victoriassecret-2

Nike: 18.9 miljoen volgers

Nike-1 Nike-3

Forever 21: 7.6 miljoen volgers

Forever21-1 Forever 21-2

Jawel, de kleding wint het dus!

In de grafiek hieronder zie je branches die het meest actief zijn op Instagram.

Instagram-Merken

Mijn favorieten

Yoghurtbarn

Ik heb ook zo mijn favoriete Instagram accounts! Allereerst Yogurtbarn. Dit is een startup in Utrecht, Amsterdam en binnenkort ook Haarlem (niet zo heel erg start-up meer dus). Ik kende ze al voor ik ze tegenkwam op Instagram, maar dankzij de heerlijke en mooie plaatjes iedere dag op Instagram ben ik er ook daadwerkelijk heen gegaan! Naast dat ik van mening ben dat ze het goed doen op Instagram, ben ik eigenlijk ook wel fan van hun concept.

Yoghurtbarn-1 Yoghurtbarn2

KLM

Natuurlijk hoort KLM ook ergens in dit blog thuis. Eigenlijk alleen al omdat ik KLM bewonder om hun goede social media strategie. Ook op Instagram zijn ze behoorlijk actief en nog creatief ook!

KLM1 KLM3

Ik ben Iris niet

Iris is de afgelopen jaren gegroeid tot haar eigen (kleinschalige) merk. Een populair merk onder haar trouwe volgers. Ze is een succesvol blogger en haar persoonlijke betrokkenheid maakt dat ik me ook betrokken voel bij haar plaatjes op Instagram.

Ikbenirisniet-1 Ikbenirisniet-2

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram in Nederland zal dit najaar mogelijk worden. Je kunt dan (in beperkte mate) foto’s, video’s en carrousel advertenties plaatsen welke gezien kunnen worden door mensen die jouw account nog niet volgen.

Op dit moment wordt de Business Toolkit voor Instagram uitgerold in de Verenigde Staten, Canada en Australië. De verwachting is dus dat Europa snel zal volgen.

Brede targetingopties zoals deze mogelijk zijn op Facebook zullen ook worden ingezet op Instagram. Daarnaast kun je natuurlijk inzetten op leeftijd, geografie en geslacht. Zo wordt het voor elk bedrijf interessant om Instagram adverteren in te zetten.

Ook handig

Een presentatie vol techieken voor het genereren van meer likes:

 

Bronnen: Dutch Cowboys, Scooperz, Likeconomics, Redmax, Quicksprout, Pauwr

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *