PR: Zo benader je bloggers

PR: Zo benader je bloggers

Welkom in mijn PR-keuken! Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen beheer ik een webshop. Vatille is sinds maart dit jaar online na een hele hoop bouw-, schrijf- en denkwerk.
De volgende uitdaging werd om (het liefst heel) Nederland kennis te laten maken met Vatille. Dat is een project wat tijd, geduld en veel werk kost. Tenzij je geld hebt, veel geld bij voorkeur, dan is het allemaal zo voor elkaar.

Maar dat heb ik niet natuurlijk. Hoewel dat aan de ene kant jammer is, vormt dat meteen de grootste uitdaging. Hoe ga ik zonder financiële middelen Vatille toch onder het publiek brengen?

PR natuurlijk. Mijn eerste stap in PR was het benaderen van bloggers. Ik heb succesvolle bloggers (en ook enkele minder succesvolle, maar wel relevante) opgezocht en ben deze gaan benaderen. Maar niet zomaar! Ik heb natuurlijk eerst research gedaan naar hoe je bloggers het best kunt aanschrijven.

Zo benader je bloggers

Wat ik vond waren de volgende vuistregels:
– Houd het kort maar krachtig. Bloggers worden bedolven onder mailtjes met PR-aanvragen.
– Zorg dat je PR-aanvraag relevant is voor de blogger die je benadert. Stuur niet de vraag een chocoladereep te reviewen aan iemand die schrijft over zo groen en gezond mogelijk leven.
– Maak het persoonlijk.
– Laat het onderwerp van de e-mail spreken.

Aan de slag

Met deze regels in mijn achterhoofd ben ik aan de slag gegaan. Ik wilde elke e-mail persoonlijk maken, om meer kans te maken bij de blogger in kwestie. Sommige blogs kende ik al, daar koste dit niet veel denkwerk. In mijn mails heb ik verwijzingen gemaakt naar recepten die ik eens heb geprobeerd (en die goed waren bevallen), ik heb gerefereerd aan leuke series die ik met de blogger gemeen had en simpelweg dat ik blij word van het lezen van artikelen (zoals vrouwen.nl, er staan regelmatig leuke, luchtige artikelen op waar je vanzelf van gaat lachen).

Ik heb in totaal 32 bloggers benaderd. Een hoop werk als je ze persoonlijk aanschrijft! Het resultaat van deze PR-actie lees je hier.

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *