logo dark logo light logo
logo dark logo light logo
mobile logo
  • Praatje
  • Plaatje
  • Contact
  • Shop
    • Babyshowerdomino
    • Het Grote Babyshowerspel
    • Het Sinterklaasspel
  • Praatje
  • Plaatje
  • Contact
  • Shop
    • Babyshowerdomino
    • Het Grote Babyshowerspel
    • Het Sinterklaasspel
Wat is een goed logo

Terug naar de basis: wat is een logo?

Het onderwerp van dit blog klinkt wellicht als een suffe vraag, want natuurlijk weten we allemaal wat een logo is: die kleine tekening die je vertelt met welk bedrijf je te maken hebt.

Het woord “logo” is afgeleid van het Griekse woord “λογος”, dat kan worden vertaald als “woord”.

Maar als we een logo gaan opsplitsen blijken we te maken te hebben met een beeldmerk en een woordmerk, wat zijn deze twee dan precies?

Beeldmerk

Een beeldmerk is een symbool die de identiteit van het bedrijf samenvat.

Zoals deze voorbeelden:

Beeldmerk

Woordmerk

Denk aan Google of Coca Cola. Dit zijn prachtige voorbeelden van woordmerken. Een woordmerk valt op door de manier waarop de naam is geschreven, je kunt deze natuurlijk op diverse manieren laten opvallen.

Woordmerk Voorbeelden van woordmerken

Woordmerk, beeldmerk of een combinatie van beide?

Het is gebleken dat een logo waarin gebruik wordt gemaakt van een beeldmerk, aantrekkelijker is voor een doelgroep dan wanneer er alleen gebruik wordt gemaakt van een woordmerk.

Voorbeelden van logo’s waarin zowel een woordmerk als een beeldmerk voorkomt of waarin deze twee worden gecombineerd:

Logo's Voorbeelden van logo’s

Wat is dan een goed logo?

Laten we beginnen met de vorm: uit onderzoek is gebleken dat de vorm van een logo van invloed is op de associatie die mensen hebben bij het zien van een logo. Ronde vormen leiden tot de meest positieve associaties. De u vorm werkt helemaal goed, dit heeft namelijk de uitstraling van een glimlach.

Daarnaast past een goed logo op een van je vingernagels zónder enige informatie te verliezen of onduidelijk te worden.

Kleur: kleuren zijn een erg leuk, psychologisch onderwerp op zich.
De kleur die wordt gebruikt voor een logo is afhankelijk van de organisatie. Elke kleur wekt namelijk een andere emotie op. Uit onderzoek is gebleken dat de kleuren wit, blauw en groen als meest positief worden ervaren.

Lettertype: wanneer er in een logo wordt gekozen voor een harmonieus en natuurlijk lettertype werkt dit het best, het zorgt voor de meest positieve reacties.

 

Bron: MI68

By Sylvia
July 13, 2015
0 Comments
0
Communicatie, Grafische Vormgeving, Terug naar de basis
beeldmerk, branding, grafisch, grafisch ontwerp, logo, logo's, merken, ontwerp, terug naar de basis, vormgeving, woordmerk

Related posts

Het Sinterklaasspel

Het Sinterklaasspel

October 20, 2018
By Sylvia
Gratis weekplanner

Gratis weekplanner

October 29, 2015
By Sylvia

Merkfocus

October 13, 2015
By Sylvia
Wat vertellen kleuren

Wat vertellen kleuren?

August 5, 2015
By Sylvia

De toekomst ligt aan onze voeten, laten we ‘m samen mooier maken.

Extra links:

Blog

Zo bereik je me:

sylvia@sysch.nl

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website soepel draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je daarmee instemt.