Blog

Storytelling

Wat is storytelling?

Storytelling is het tot leven brengen van een verhaal welke hoort bij een merk, organisatie en bedrijf.

Laat ik meteen beginnen met enkele voorbeelden welke ik zelf bewonder:

Coolblue

Welk beter nationaal merk met een geweldige storytelling is er dan Coolblue? Hun pay-off is ‘alles voor een glimlach’ en ze doen er dan ook alles aan om dit waar te maken. Van de beleving op hun website, tot de doos die je thuis krijgt, de content die ze op hun social media plaatsen en hun hoofdkantoor zelf.
Benieuwd naar het hoofdkantoor van Coolblue? Iedere week worden er rondleidingen gegeven, dit filmpje geeft vast een indruk:

Mijn persoonlijk favoriete stunt van Coolblue is die in het volgende filmpje. De Nederlandse retail stond even stil toen bekend werd gemaakt dat Coolblue een grote aankondiging ging doen en gebeurde er dit…

 

Apple

Het merk Apple staat als een huis. Ze hebben de afgelopen vijftien jaar (en niet te vergeten ook in de jaren ’80 en ’90) hun stinkende best gedaan om een mooi en sterk merk neer te zetten. Natuurlijk door goede producten te produceren maar ook door mooie commercials te maken en hun producten en overige uitingen er prachtig uit te laten zien.

Maar deze belangrijke aspecten dragen nog niets bij aan de echte storytelling van Apple. Bij Apple denkt bijna iedereen aan Steve Jobs. Anno 2015 ís Steve Jobs de storytelling van Apple.

Meerdere boeken zijn gewijd aan zijn leven en dus grotendeels aan Apple. En heb je ooit deze prachtige speech van hem gezien?

Nike: Just do it

Nike brengt haar pay-off op allerlei manieren tot leven: ze maken prachtige visuals die je kunt bekijken op Pinterest en Instagram.

Daarnaast hebben ze apps, zoals Nike+ Running en Nike+ Training Club, ontwikkeld en video’s om je te stimuleren het ‘gewoon te doen’.

Zelfde product, een ander verhaal

Met storytelling onderscheid je onder andere merken en producten van elkaar. Wanneer merken met dezelfde producten een ander verhaal vertellen, zul je kiezen voor het product met het verhaal waar jij je het best in kunt vinden. Natuurlijk is dit vaak niet de enige drijfveer om te kiezen voor een product, maar het kan een grote rol spelen.

Meer weten?

Wil je nog veel meer weten over Storytelling? Bezoek dan eens Storytelling Matters

Post a comment