De invloed van rood op de consument

De invloed van rood op de consument

Er zijn een aantal kleuren die enorm de aandacht trekken als je een krant doorbladert, langs een bushokje loopt of je laten stoppen bij een schap. Zowel bewust als onbewust.

Denk aan Kruidvat met haar schreeuwende geel en rood. In dit blog lees je meer over de kracht van rood. Dat rood de kleur van de liefde is weten we allang, maar het verhoogd ook je eetlust en wordt daarom regelmatig toegepast in restaurants.

Verborgen kracht

Daarnaast heeft rood nog een verborgen kracht; de Universiteit van Oxford ging aan de slag met de vraag: wat is precies het effect van de kleur rood op consumenten? En daar bleek een redelijk verrassend antwoord uit te komen.

De conclusie van de onderzoekers was dat rood vooral effect heeft op mannen. Nou zijn er meer leuke onderzoeken geweest wat betreft mannen en de kleur rood; vrouwen in rode jurken en hun effect op mannen bijvoorbeeld.

De rode jurk

Met verbazing heb ik enige tijd terug zitten kijken naar een tv-programma waarin ze hier een leuke test mee uitvoerden: een vrouw in een wit jurkje kon over straat lopen zonder te worden nagekeken. Ze vroeg aan enkele mannen of ze wat geld mocht lenen, waarop het antwoord van de meesten ‘nee’ was.
Vervolgens heeft dezelfde vrouw het witte jurkje aangetrokken in het rood. De reacties hierop waren plots heel anders; mannen keken voor haar om, geen enkele man weigerde haar geld te lenen en toen ze acteerde dat ze door een zere voet het zebrapad niet over kon steken werd ze gedragen. Een geweldige psychologische test dus.

Advertenties en prijsgebruik

Maar terug naar het gebruik van de kleur rood in advertenties en haar prijsgebruik. Hoewel vrouwen liever tekst lezen in advertenties, gebruiken mannen kleuren om de waarde van een product te bepalen. Mannen willen de tijd niet nemen om tekst te lezen en laten zich zodoende lijden door visuele aanwijzingen.

De indruk van rode prijzen bij mannen? “ik kan geld besparen!” Wanneer ze in het onderzoek werden gevraagd zich toch eens te verdiepen in de prijzen verdween het effect van de rode kleur. Dat duidt er dus op dat het effect vooral goed werkt als mannen snel een aanschaf doen.

En vrouwen?

Daar is het effect van rode prijzen niet op van toepassing. Ze worden net zo snel verleid als wanneer het zwarte prijzen zouden zijn.

Maar heb je veel mannelijke klanten? Denk dus eens aan de kleur rood!

 

 

(1) Puccinelli, N. M., Chandrashekaran, R., Grewal, D. & Suri, R. Are men seduced by red? The effect of red versus black prices on price perceptions. J. Retailing. 89, 115–125 (2013)

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *